Sprzedaż na Facebooku i Instagramie bez działalności gospodarczej.

sprzedaż przez facebooka isntagrama bez działalnosci

Sprzedaż na Facebooku i Instagramie bez działalności gospodarczej.

Sprzedaż na Facebooku i Instagramie bez działalności gospodarczej. 1280 853 Elżbieta Szymanek

Czy sprzedaż na facebooku jest legalna? Czy można mieć sklep na instagramie bez działalności? Czy sprzedaż na facebooku / instagramie bez działalności gospodarczej jest możliwa? Takie pytania dostaję bardzo często od swoich klientów, zwłaszcza tych, którzy stawiają pierwsze kroki na swoim próbując działalności nierejestrowanej. Stąd pomysł na artykuł, który w całości poświęcę kwestiom legalnej sprzedaży na Facebooku i Instagramie.

Czy muszę mieć działalność, żeby sprzedawać na Facebooku / Instagramie?

Odpowiedź jest bardzo prosta – nie musisz. Prawo daje Ci możliwość sprzedaży na próbę, jest to tak zwana działalność nierejestrowana uregulowana w art. 5 ust. 1 (i nast.) ustawy prawo przedsiębiorców:

Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Warunkiem do tego, żeby w rozumieniu prawa nie być przedsiębiorcą, a prowadzić działalność nierejestrowaną to przychód nieprzekraczający 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Mówiąc ludzkim językiem, w danym miesiącu przychody ze sklepu z FB nie mogą przekroczyć 1400 zł brutto (dot. roku 2021, co roku jest to inna kwota ze względu na zmiany minimalnego wynagrodzenia).

Czy muszę mieć sklep, żeby sprzedawać na facebooku / instagramie?

Nie, nie musisz. No chyba, że facebook lub instagram tego zabronią ale nic mi o tym nie wiadomo. 😉 Możesz spokojnie sprzedawać swoje produkty przez FB lub IG, dogadując się ze swoimi klientami na w prywatnych wiadomościach (przez messenger, DM, odsyłając na maila etc). Jeśli prowadzisz działalność na próbę, to musisz pamiętać o limicie przychodów, o których pisałam powyżej. Jeśli masz już działalność, ale z jakiegoś powodu nie masz sklepu, to prawo w żaden sposób nie zabrania Ci prowadzenia sprzedaży tylko przez FB czy IG. W obydwu przypadkach jest tylko jedna bardzo ważna rzecz do zapamiętania. Regulamin.

Regulamin sklepu na Facebooku / Instagramie.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność gospodarczą czy nie, pewne obowiązki w stosunku do konsumentów muszą zostać spełnione. Mówię o obowiązkach informacyjnych wynikających przede wszystkim z ustawy o prawach konsumenta , ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i kodeksu cywilnego (np. w zakresie rękojmi). Jak myślisz, dlaczego regulaminy sklepów internetowych są tak obszerne? Właśnie z powodu ilości informacji, które musisz przekazać swoim klientom, by móc sprzedawać legalnie. Co ważne, nie ma różnicy, czy sprzedajesz produkty fizyczne czy cyfrowe (np. tylko e-book). Regulamin musi się pojawić zawsze!

Dobrze, to wiesz już, że mimo że nie masz sklepu internetowego i sprzedajesz na facebooku lub instagramie, nadal musisz posiadać regulamin. Ale jak ogarnąć checkboxy? Akceptację regulaminu? Potwierdzenie złożenia zamówienia? Już wyjaśniam.;)

W jaki sposób legalnie sprzedawać na Facebooku / Instagramie ?

Mając sklep internetowy sprawa jest prosta, bo klient zaznacza checkbox i po sprawie. Masz potwierdzenie, że zapoznał się z regulaminem i sposobem przetwarzania danych. Taki checkbox to nic innego jak oświadczenie woli chęci zawarcia umowy i żadna ustawa nie nakazuje, żeby było ono odebrane w formie checkboxa. Jedyne o co musisz zadbać to wykazać, że takie oświadczenie faktycznie zostało złożone. Jak?

Regulamin możesz każdorazowo umieszczać w wiadomościach i prosić klienta o napisanie „akceptuję”. To jednak wydaje się być mało wydajne, dlatego kolejną opcją jest umieszczenie regulaminu na stronach facebooka, w chmurze etc. i podczas korespondencji z klientem wysyłasz mu link. Spójrz na moje propozycje:

Poniżej przesyłam regulamin / link do regulaminu/ w bio znajdziesz link do regulaminu. Żeby zamówienie mogło być złożone potrzebuję jego akceptacji. Proszę w odpowiedzi odpisać "akceptuję regulamin".

lub

Poniżej przesyłam regulamin / link do regulaminu / w bio znajdziesz link do regulaminu. Opłacone zamówienie będzie traktowane jako jego dorozumiana akceptacja.

Oczywiście najlepiej przenieść korespondencję na maila nie tylko ze względów praktycznych, ale także ze względu na bezpieczeństwo danych. Jednak nadal – najważniejsze to załączać regulamin i uzyskać jego akceptację.

Bardzo ważne, by klientowi udostępnić wzór odstąpienia od umowy. I znowu – możesz go załączać w korespondencji, przekazywać link lub dodać jako kolejna strona regulaminu. Pamiętaj, że w moim sklepie znajdziesz gotowe wzory regulaminów (z polityką prywatności lub bez), które pozwolą Ci zacząć legalną sprzedaż przez social media. W każdym pakiecie znajdziesz dodatkowo wzór odstąpienia od umowy a także gotowy wzór reklamacyjny.

A czy potrzebna jest Ci polityka prywatności? Już wyjaśniam.

Polityka prywatności przy sprzedaży przez Facebooka / Instagrama.

Z punktu widzenia RODO, jako sprzedawca i właściciel strony na Facebooku/IG pełnisz również funkcję administratora danych osobowych (potwierdził to niedawny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, czyli nie ma już się gdzie od tego odwołać :D, w sprawie Unabhängiges Landeszentrum für Datenschutz Schleswig-Holstein przeciwko Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein GmbHW) praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że musisz spełnić wszystkie obowiązki informacyjne wymagane rozporządzeniem RODO, w tym np. dane administratora, podstawy prawne przetwarzania, okres przechowywania danych osobowych, prawo żądania przez osobę, której dane dotyczą dostępu do jej danych oraz do żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania jej danych, prawo do cofnięcia wcześniej wyrażonej zgody na przetwarzanie danych itd. Nie musisz dołączać polityki plików cookies, bo wszystko odbywa się przez FB/IG, nie przez Twoją stronę na które byłyby zapisywane ciasteczka.

Będąc super precyzyjnym, to należałoby udostępniać link do polityki prywatności już w momencie pierwszego kontaktu, bo informacja o sposobie przetwarzania danych osobowych powinna być udostępniana w momencie pobierania danych. Ale praktyka robi swoje i zamieszcza regulamin i politykę prywatności pod jednym linkiem, często jako jeden dokument.

Ostatnia formalność – potwierdzenie zawarcia umowy na odległość.

Mamy już omówiony regulamin, kwestie polityki prywatności, sprzedaż bez działalności. Na sam koniec zostawiłam ostatni obowiązek, o którym musisz pamiętać przy sprzedaży na odległość – potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku. Co to jest? Mówiąc najprościej jak się da, jest to potwierdzenie najważniejszych cech świadczenia (produkty, cena, koszt dostawy etc.) Obowiązek ten wynika z art. 21 o prawach konsumenta a wszystkie elementy, które składają się na potwierdzenie wymienione są w art. 12 ust. 1 tejże ustawy. Jak to najprościej załatwić? Wraz z potwierdzeniem przyjęcia zamówienia wysłać do klienta mailem regulamin w formie pdf.

Chcesz wiedzieć jak samodzielnie napisać regulamin? Sprawdź tutaj mój wpis, który krok po kroku wyjaśni Ci jak to zrobić. A jeśli szkoda Ci czasu, to nie zapomnij zajrzeć tutaj do mojego sklepu.

No to to by było na tyle! Mam nadzieję, że kwestia sprzedaży przez social media stała się dla Ciebie teraz jaśniejsza. Powodzenia!


Peace & Law!

Nazywam się Ela Szymanek, jestem prawniczką i założycielką kancelarii Peace & Law. Mój konik to umowy. Specjalizuję się w prawach autorskich, e-commerce, znakach towarowych i szeroko rozumianym biznesie online. Z wielką pasją edukuję z prawa na blogu, webinarach, festiwalach, prelekcjach a także na uczelni WSB na kierunku „E-marketing i e-commerce. Biznes w Internecie.” Potrzebujesz konsultacji? Napisz tutaj!